Foderproduktion døgnet rundt

Hornsyld Købmandsgaards foderfabrik på Havnen i Horsens producerer foder i døgndrift

Der er gang i produktionen af foder døgnet rundt på Hornsyld Købmandsgaards foderfabrik på Havnen i Horsens.

Her kører fabriksanlægget i treholdsskift fra søndag morgen til lørdag eftermiddag, og der produceres ca. 17 tons svinefoder i timen.

- Vi får råvarerne ind fra landbrug, fra skibe direkte fra kajen og fra HK-lagrene, og efterfølgende leveres foderet direkte ude hos kunden, fortæller fabrikschef Bjarne Fogh, der står for planlægning og koordinering omkring foderproduktionen.

Det gælder både på fabrikken på Horsens Havn, hvor der produceres ca. 10.000 tons svinefoder om måneden samt tilskudsfoder - og på fabrikken i Hornsyld, hvor der produceres ca. 6.800 tons foder om måneden til henholdsvis kvæg og svin plus hobbyfoder.

- Der går ca. 18 timer fra landmanden bestiller til han har sit foder, siger fabrikschef Bjarne Fogh, t.v., der her ses med operatør Rikke Keene.

Tæt samarbejde

Der er 10 ansatte på foderfabrikken i Horsens og fem ansatte i foderproduktionen i Hornsyld, og Bjarne Fogh styrer produktionen begge steder.

- Mit job er at koordinere tingene og få det hele til at hænge sammen og gå op i en højere enhed. Vi skal have råvarer ind, produktionen til at køre med de rigtige recepter på de rigtige tidspunkter og levering hos kunden planlagt.

- Jeg arbejder tæt sammen med optimeringsafdelingen, kørselskontoret og smedeværkstedet, siger Bjarne Fogh.

Han har styr på de mange processer, der sker i forbindelse med produktionen – lige fra kornet bliver indvejet og formalet til blanding med fedt og mineraler, varmebehandling, presning i piller, køling og sigtning.

Mange er involveret i processen omkring produktion af foder. Fra venstre fabrikschef Bjarne Fogh, chauffør Hans Peter Hansen og operatør Rikke Keene.

Kvalitet i højsædet

Bjarne Fogh har været ansat på Hornsyld Købmandsgaard A/S siden 2008. De første fire år med arbejdsområde på Horsens Havn og herefter også med ansvar for foderproduktionen i Hornsyld.

Han er uddannet landbrugsmaskinmekaniker og uddannet landmand med baggrund som ansat i landbruget og senere som selvstændig svineproducent.

- Jeg kan godt lide at have mange bolde i luften, og det er spændende at koordinere tingene og få det hele til at fungere og spille sammen. Med min landbrugsmæssige baggrund i svineproduktionen ved jeg, hvor vigtigt det er at få produceret foder af høj kvalitet.

- Det er samtidig spændende at få det hele til at fungere på bedst mulig vis på personalesiden, så vi kan køre en konstant produktion døgnet rundt på en måde, der er fornuftig for alle parter, siger han.

HORNSYLD KØBMANDSGAARD A/S

Nørregade 28