ny HesteSpark og IsiStar

Planlæg din vinterfodring

Hornsyld Købmandsgaard A/S er parat til at hjælpe hestefolket gennem fodringsjunglen med råd, vejledning og foderprodukter til forskellige behov

Dagene bliver kortere, det bliver koldere og græsset vokser ikke længere så hurtigt. Det er nu, at hestefolket skal planlægge den kommende fodringssæson, så overgangen fra græs til vinterfoder bliver så skånsom som mulig.

På Hornsyld Købmandsgaard A/S er produktkonsulent Jeanet Schelde Petersen og ejerleder Marianne Jepsen klar med gode råd om hestens fodring.

Jeanet Schelde Petersen og Marianne Jepsen er klar med råd og vejledning til hestefolket i forbindelse med foderplanen.

- En ny fodringssæson står for døren, og det er nu, hesteejerne skal gøre sig nogle tanker om, hvordan der skal fodres. Det gælder om at finde lige præcist den løsning, som passer bedst til den enkelte hest. Der findes ingen generelle løsninger, når det gælder fodring af heste. Nogle heste arbejder hårdt, andre bestiller ikke noget særligt, og det spiller naturligvis også ind, hvilken hest, vi har med at gøre. Er den ung, gammel, tynd, tyk eller mangler den muskler eller huld efter sygdom m.v.

- Det er vigtigt at gøre sin fodring så enkel og simpel som muligt. Der er utroligt mange synspunkter og holdninger til den optimale hestefodring, og vi arbejder både med følelser og kolde facts. Det kan være lidt af en jungle, men man kan ikke følge alle råd. Se på, om din hest trives og lad være med at gøre det mere kompliceret end nødvendigt, siger Jeanet Schelde Petersen.

- Dog skal man altid sørge for at anvende foder fra en producent, der anvender de højeste kvaliteter af råvarer og lever op til alle produktionskrav, lyder det fra de to rådgivere.

- Hvis man har spørgsmål eller brug for hjælp til sin foderplan, kan man bare kontakte os, vi vil gerne hjælpe folk med at guide dem igennem det her, og vi er der for alle, lyder det.

Grovfoder er vigtigt

De to rådgivere understreger grovfoderets store betydning for hestens trivsel.

- Strukturfoderet er enormt vigtigt for hesten og for dens velfærd. Grundlaget og udgangspunktet for en god fodring er godt hø eller wrap, siger Marianne Jepsen.

- Vi ser hesteejere, der desværre ikke tager grovfoderet særlig seriøst, og det er ærgerligt. Hestens natur er at græsse på stepperne og få rigelige mængder af strukturfoder. De er ikke designet til at stå mange timer på tom mave. Hvis hesten ikke får nok strukturfoder, kan den blandt andet få fordøjelses- og velfærdsproblemer, påpeger Jeanet Schelde Petersen.

- Så derfor, netop nu, hvor hesten ikke længere er på græs og af den vej får dækket sit daglige behov for energi, protein og vitaminer, er det vigtigt, hvordan man får udskiftet græsset med tilgængelige fodermidler. Og vigtigt, hvordan overgangen til vinterfodringen planlægges, så der ikke opstår problemer, understreger de.

Stort produktprogram

Hornsyld Købmandsgaard A/S står bag Møllerens foderprodukter og forhandler også Eggersmann’s store produktprogram.

Et af Møllerens produkter er Hestespark, som er et alsidigt sammensat müslifuldfoder, der anvendes sammen med wrap eller hø.  Foderet indeholder bl.a. snittet lucerne, majsflager, tørret æble, hørfrø og tidselolie. Det er afstemt med de nødvendige næringsstoffer, hvilket sikrer, at hesten er i balance med vitaminer og mineraler.

Et andet af Møllerens hovedprodukter er Isi Star, der er et havrefrit müslifoder til islændere og andre nøjsomme heste. Det er ideelt, hvor der ønskes en mindre udfodringsmængde, samtidig med at hesten er dækket helt ind med vitaminer og mineraler. Foderet indeholder bl.a. snittet lucerne, ølgær, tørret æble og tidselolie.

Hornsyld Købmandsgaard har desuden Vrinsk, som er et fuldfoder i pilleform, der indeholder alle nødvendige næringsstoffer og er tilsat delvist organiske mineraler. Det kan bruges sammen med grovfoder som wrap eller hø.

Endelig er der HestePlus, som kan anvendes som tilskud til blandt andet korn, lucerne og roepiller eller kun til hø og wrap. HestePlus indeholder alle vitaminer og mineraler.

Ud over salget af Møllerens Foder står Hornsyld Købmandsgaard også for import og salg af Eggersmann’s store hestefoderprogram, der omfatter en række müsli blandinger samt tilskuds- og specialfoder, heraf mange produceret specielt efter Hornsyld Købmandsgaards egne opskrifter.

Mange års erfaring

Møllerens produkter er blandt de mest solgte indenfor dyrefoder generelt og består af en lang række færdige foderblandinger, ikke bare til heste, men også til grise, køer, får, hunde, katte samt fjerkræ.

- Vi har 64 forhandlere over hele landet, der sælger vores sækkevarer, og vi sælger også foder i løs vægt, fortæller Marianne Jepsen.

Grundlaget for Møllerens Dyrefoder er mange års erfaringer med salg og produktion af foder til det professionelle landbrug, hobbylandmænd og private husdyrholdere.

Bag Møllerens produkter står Hornsyld Købmandsgaaard A/S, som er en af de få private grovvareforretninger i Danmark. Virksomheden har eksisteret i mere end 80 år og er i konstant udvikling med nye produkter og teknologier. Virksomheden har en omsætning på ca. 1,5 mia. kr. og har ca. 150 medarbejdere.

Nye sække

Hornsyld Købmandsgaard lancerer her i efteråret nye sække til Møllerens Hestespark og Møllerens Isi Star.

Produkterne Møllerens Hestespark og Møllerens Isi Star lanceres nu i nye sække, her præsenteret af Jeanet Schelde Petersen og Marianne Jepsen, Hornsyld Købmandsgaard A/S.

- Det er vigtigt, at vi med sækken signalerer, at der er tale om super godt, lækkert og velsmagende produkt af meget høj kvalitet. De gamle sække var ved at være lidt utidssvarende. Sækkens udseende betyder faktisk rigtigt meget, og vi synes selv, at vi har fået designet nogle flotte sække, som vi håber, der vil blive taget godt imod, siger Marianne Jepsen.